Du kan lave dit logo selv

Mange startups vælger selv at designe eget logo til at begynde med. Det er der en meget simpel grund til: Økonomi. Og hvor svært er det i virkeligheden at lave et godt logo? Rundt omkring på nettet er det muligt at finde logoskabeloner, designelementer og skrifttyper. Du kan enten sætte det hele sammen selv eller via online designværktøjer, hvorefter du kan downloade dit logo som JPEG eller PNG-filer. Enten kvit og frit eller for et symbolsk beløb.

Men repræsenterer dit logo dit brand på bedste vis?

Jeg vil selvfølgelig sige nej. Som nystartet virksomhed kan du sagtens spare nogle penge på at lave eget logo, visitkort, flyers osv., men det er vigtigt at gøre sig klart, at dit logo er et af dine vigtigste brandaktiver. Især som nystartet virksomhed. Dit logo skal være genkendeligt, træde ud fra mængden af clip-art ikonografi, indgyde tillid og være en del af din virksomheds fortælling.

Det får du ikke ved at gøre det selv. På den lange bane er der faktisk penge, tid og ærgrelser tjent på at få en designer til at gøre det ordentligt fra start.

Få designet et professionelt logo

Det er sandt, at der næppe er nogen, der kender din virksomhed lige så godt som dig. Men gør det dig til logodesigner? Du kan sagtens have ideer om form, udtryk og farver – og det er vigtigt for enhver logodesigner at modtage disse tanker – men din vigtigste rolle i processen med at designe et nyt logo er din unikke indsigt i egne ydelser, værdier, målgrupper o.l. Dit vigtigste bidrag er sådan set din viden om alt det, der ikke er dit logo.

Dit logo er første skridt i forhold til at opbygge din brandidentitet. Du skal bruge det til at markedsføre dig selv sammen med din øvrige stærke visuelle kommunikation, så du adskiller dig fra konkurrenterne og skaber den genkendelighed, der hjælper dine potentielle kunder med at identificere dig. Når først dine kunder kender dig, dine ydelser og dit brand, sikrer du dig, at du har skabt den nødvendige tillid til dit brand, som får dem til at vende tilbage – og til at henvise andre til dig.

Hvad skal dit logo kunne?

Der er mange krav, der skal mødes og mange tanker, der skal tænkes i forbindelse med design af et nyt logo (eller redesign af eksisterende logo). Jeg har sammenskrevet nogle af disse pointer i denne artikel om fejl, man kan begå, når man får lavet nyt logo.

Unikt logodesign

01.

Dit logodesign skal være unikt

Det betyder, at vi kommer til at arbejde med et udtryk, der matcher din virksomheds unikke identitet. Ideen bag et logo er bl.a. at vise, hvad man kan forvente sig af dem bag logoet. Altså din virksomhed, dig, dine produkter og dine ydelser. Unikt betyder ikke nødvendigvis, at der ikke findes et andet logo derude i den store verden, der ligner dit. Dette kan ske. Bevidst eller ubevidst for selv den bedste. Men man skal altid undgå at kopiere andre. Især konkurrenter. Det kan være fristende at lade sig inspirere lidt for kraftigt af naboen. Men det går ikke. Det devaluerer din forretning og dit brand og ender med at få den stik modsatte effekt.

02.

Dit logo skal kunne overføres

Dit nye logo skal også kunne ”overføres”. Det betyder, at det skal kunne bruges i alle mulige tænkelige forbindelser. Et logo skal sjældent kun figurere på en hjemmeside eller på et visitkort. Typisk vil det igennem tiden skulle trykkes på alt fra butiksfacader til kuglepenne eller USB-stik og bruges online på alt fra hjemmeside, sociale medier og app-ikoner. Det er derfor vigtigt fra start at overveje, hvordan et design vil tage sig ud i forskellige sammenhænge. Vi kan ikke gardere os mod alt, men vi kan have taget højde for meget.

Skalerbart logodesign
Undgå trends i logodesign

03.

Undgå trends i logodesignet

Vi skal forsøge at undgå tidens strømninger og trends. Det betyder, at dit nye logo ikke skal være en slave af 2017’s specifikke designtrends, men at det derimod skal laves til at kunne holde fremadrettet. ”Men lige nu kan jeg se en masse fede nye logoer”, tænker du måske? Og det kan vi helt sikkert. Og der er helt sikkert også rigtig mange af dem, der holder de næste par år. Vi skal bare undgå at lave dig et design, som kun virker i år og derfor skal gentænkes næste år… og året efter igen. Vi skal gå efter det, vi ved, der virker. Det mere tidløse design er ikke nødvendigvis ensbetydende med kedeligt – langt fra!

04.

Simpelt - uden at miste målgruppen

Vi skal sikre os, at vi får sagt nok og ikke for meget. Et logo kan blive alt for billedligt, fordi designeren eller kunden gerne vil have alle tænkelige elementer med. Det betyder, at du ender med at få en illustration i stedet for et decideret logo. Men det modsatte kan også ske. Hvis vi forsøger at skære alt billedligt væk, risikerer vi at stå med et flot mærke, som ingen kan afkode. Så det handler om at finde middelvejen. Der, hvor der er en balance mellem det forsimplede og det, der siger ”nok”.

Kort sagt: Vi skal sørge for, at dit logo er afkodeligt, tillidsskabende og mindeværdigt.

Simpelt logo design

Skal du have designet et logo?

Jeg har designet mange logoer til mange forskellige virksomheder og startups inden for rigtig mange forskellige brancher. Hvert eneste logo er en unik opgave, som stiller store krav til en designers kreativitet, konceptforståelse og fagtekniske kompetencer.

Jeg hjælper dig gerne i mål med dit nye logo eller redesign af gammelt logo. Alt, du skal gøre, er bare at kontakte mig. Vi tager en snak omkring dine ønsker over telefonen eller via mail, hvorefter du får et tilbud skræddersyet til dine behov. Inden påbegyndelse af design vil du altid modtage et design brief at udfylde, så jeg er godt klædt på til at kunne lave det helt rigtige til dig.

Kontakt mig for tilbud her