Skip to main content

Logodesign: Du kan lave dit logo selv

Mange start-ups vælger selv at stå for deres eget logodesign til at begynde med. Det er der en meget simpel grund til: Økonomi.

Og hvor svært er det i virkeligheden at lave et godt logo?

Rundt omkring på nettet er det muligt at finde logoskabeloner, designelementer og skrifttyper. Du kan enten sætte det hele sammen selv eller via online designværktøjer, hvorefter du kan downloade dit logo som JPEG eller PNG-filer. Enten kvit og frit eller for et symbolsk beløb.

Men repræsenterer dit logo dit brand på bedste vis?

Jeg vil selvfølgelig sige nej. Som nystartet virksomhed kan du sagtens spare nogle penge på at lave eget logo, visitkort, flyers osv., men det er vigtigt at gøre sig klart, at dit logo er et af dine vigtigste brandaktiver. Især som nystartet virksomhed. Dit logo skal være genkendeligt, træde ud fra mængden af clip-art ikonografi, indgyde tillid og være en del af din virksomheds fortælling.

Det får du ikke ved at gøre det selv. På den lange bane er der faktisk penge, tid og ærgrelser tjent på at få en designer til at gøre det ordentligt fra start.

Vis mig nogle flere eksempler på, hvad du kan!

I videoen her kan du se nogle eksempler på forskellige logoer, som jeg har lavet gennem de sidste år. Du finder lidt af de skæve, de stramme, de tykke og de tynde. Se med og kontakt mig!

Kontakt mig for tilbud

Få designet et professionelt logo

Det er sandt, at der næppe er nogen, der kender din virksomhed lige så godt som dig. Men gør det dig til logodesigner? Du kan sagtens have ideer om form, udtryk og farver – og det er vigtigt for enhver logodesigner at modtage disse tanker – men din vigtigste rolle i processen med at designe et nyt logo er din unikke indsigt i egne ydelser, værdier, målgrupper o.l. Dit vigtigste bidrag er sådan set din viden om alt det, der ikke er dit logo.

Dit logo er første skridt i forhold til at opbygge din brandidentitet. Du skal bruge det til at markedsføre dig selv sammen med din øvrige stærke visuelle kommunikation, så du adskiller dig fra konkurrenterne og skaber den genkendelighed, der hjælper dine potentielle kunder med at identificere dig. Når først dine kunder kender dig, dine ydelser og dit brand, sikrer du dig, at du har skabt den nødvendige tillid til dit brand, som får dem til at vende tilbage – og til at henvise andre til dig.

Hvad skal dit logo kunne?

Der er mange krav, der skal mødes og mange tanker, der skal tænkes i forbindelse med design af et nyt logo (eller redesign af eksisterende logo). Jeg har sammenskrevet nogle af disse pointer i denne artikel om fejl, man kan begå, når man får lavet nyt logo.

Unikt logodesign
Dit logodesign skal være unikt

Det betyder, at vi kommer til at arbejde med et udtryk, der matcher din virksomheds unikke identitet. Ideen bag et logo er bl.a. at vise, hvad man kan forvente sig af dem bag logoet. Altså din virksomhed, dig, dine produkter og dine ydelser.

Dit logo skal kunne overføres

Dit nye logo skal kunne ”overføres”. Et logo skal mere end at være på en hjemmeside eller på et visitkort. Typisk vil det igennem tiden skulle trykkes på alt fra facader til kuglepenne eller USB-stik og bruges online på alt fra hjemmeside, sociale medier og app-ikoner. Det er derfor vigtigt at overveje, hvordan et design vil tage sig ud i forskellige sammenhænge.

Logodesign - dit logo skal kunne bruges overalt
Undgå trends i logodesign
Undgå trends i logodesignet

Vi skal forsøge at undgå trends. Det betyder, at dit nye logo ikke skal være en slave af 2019’s specifikke designtrends, men at det derimod skal kunne holde fremadrettet. Vi skal undgå at lave dig et design, som kun virker i år og derfor skal gentænkes næste år… og året efter igen. Vi skal gå efter det, vi ved, der virker. Det mere tidløse design er ikke nødvendigvis ensbetydende med kedeligt – langt fra!

Simpelt - uden at miste målgruppen

Vi skal sige nok og ikke for meget. Et logo kan blive for billedligt, fordi designeren gerne vil have alle tænkelige elementer med. Det betyder, at du ender med at få en illustration i stedet for et logo. Men det modsatte kan også ske, hvor alt billedligt skæres bort, og du står med et flot logo, som ingen kan afkode. Det handler om at finde middelvejen. Der, hvor der er en balance mellem det forsimplede og det, der siger ”nok”. Vi skal sørge for, at dit logo er afkodeligt, tillidsskabende og mindeværdigt.

Logodesign - hvad skal et godt logo kunne

Skal du have designet et logo?

Jeg har designet mange logoer til mange forskellige virksomheder og startups inden for rigtig mange forskellige brancher. Hvert eneste logo er en unik opgave, som stiller store krav til en designers kreativitet, konceptforståelse og fagtekniske kompetencer.

Jeg hjælper dig gerne i mål med dit nye logo eller redesign af gammelt logo. Alt, du skal gøre, er bare at kontakte mig. Vi tager en snak omkring dine ønsker over telefonen eller via mail, hvorefter du får et tilbud skræddersyet til dine behov. Inden påbegyndelse af design vil du altid modtage et design brief at udfylde, så jeg er godt klædt på til at kunne lave det helt rigtige til dig.

Kontakt mig for tilbud