Vi elsker alle smukke ting. Men det smukke er efterhånden ret svært at finde i en verden, som har større og større fokus på hastighed og har skabt en ”smid-væk-kultur”. Ganske ofte ofrer vi ægte og dygtigt håndværk til fordel for hensigtsmæssighed. For selvom de fleste af os godt kan genkende værdien af et stykke veludført håndværk, vælger vi ofte det billige og nemme alternativ i stedet.
Det samme gør sig gældende indenfor webdesign og grafisk design. Langt de fleste kunder kan faktisk godt se forskellen på ok design og godt design. Men desværre rækker budgettet ikke altid til smagen, hvorfor der virkelig losses meget halvhjertet ud på nettet. Så hvad kan vi som designere gøre for at bringe kvalitet tilbage i vores håndværk til gavn for kunderne, os selv og resten af nettet?
Hvad er craftsmanship?
Craftsmanship er det engelske ord for håndværk. I det engelske ord ligger der dog en snert af noget mere gemt i begrebet. Craftsmanship handler også om færdigheder inden for faget – hvor godt, man gør noget. Så når der refereres til ”håndværk” her, tænkes der på ”godt fagteknisk håndværk”.
Godt håndværk kan genkendes i det færdige resultat. Man kan se og mærke, at noget er skabt af lidenskab, omhu og kærlighed til detaljen. Godt håndværk er en kvalitet ved en persons færdigheder, som aldrig er færdigt, men som hele tiden forfines, fornyes, genskabes og øves gennem personens virke. Det gode håndværk er det, der adskiller et Timex fra et Rolex, en Spark fra en Mustang og en Cort fra en Gibson.
Det er det gode håndværk vi som designere bør stræbe efter. Ikke bare for kundernes skyld – fand’me også vores egen!
Nej, vi skal ikke til at overtale alle små og mindre kunder til at begynde at betale kassen for at vi kan sidde med vores værktøj og kærtegne enhver lille detalje til perfektion. Men vi skal ønske, at vi kunne! Og nogle gange skal vi give lidt ekstra i den anden ende for at kunne være stolte og tilfredse af det resultat, vi afleverer.
Detaljer – funktionalitet – holdbarhed
Det lyder som noget, der kunne være taget fra en beskrivelse af Arne Jacobsens design ikk’? Men kunne det ikke også gælde webdesign?
Hvad har det med webdesign at gøre?
Kunder vil ofte gerne have opgaver klaret hurtigt og billigt. Det er der ikke noget at sige til. Penge er vigtige og vi holder gerne på dem, hvor det er muligt. En krone sparet er en krone tjent. Derfor tager vi vores værktøjskasse, blueprints og standard-tricks og banker et produkt sammen, som kunden er tilfreds med. Så hvorfor gøre mere ud af det?
Fordi vi ikke begyndte i den her branche for at føje endnu flere ting til det store hav af middelmådighed. Der findes ikke ret mange grafikere eller webdesignere derude, som er tilfredse med at lave projekter, som blot er ”okay”. Vi vil bygge sider, der imponerer, fungerer, holder og får besøgende til at sige “Wow” (eller i hvert fald nikke anerkendende). Vi vil lave den slags kvalitet, som bygger omdømmer op!
Dygtige professionelle designere og udviklere står ofte i den trælse situation at blive behandlet som værktøjer i sig selv, som kunden kan svinge, som han/hun ønsker. Lidt for sjældent sker det, at vi møder den respekt og anerkendelse, som vi fortjener for at være ærekære omkring vores profession og for at lægge tid, kræfter og viden i detaljerne. Vi gør det for os selv, ja. Men vi gør det i dén grad også for kunderne.
At udvikle det gode håndværk og bruge den nødvendige tid er det, der bringer os ud af middelmådigheden og det gennemsnitlige i den branche, vi er i.
Hvordan bliver vi dygtigere håndværkere?
Godt håndværk er ikke noget, der kommer af sig selv. Det kræver en hel del tid, tålmodighed og indsats. At blive en dygtig håndværker kræver, at du forpligter dig til den fortsatte udvikling af dit håndværk. I gamle dage udviklede håndværkere deres færdigheder gennem mesterlære. Det lader sig ikke gøre med webdesign i dag – ikke på samme måde i hvert fald. Men der er alligevel noget, vi kan gøre for at imitere den gamle proces.
1) Praksis. Det første skridt er at bruge hænderne og hjernen. Øv dig hver dag. Design noget nyt, gennemgå en tutorial, arbejd på et personligt projekt – gør et eller andet, der får dig til at blive mere og mere fortrolig med din værktøjskasse. Jo mere du gør noget, desto bedre og hurtigere bliver du til at gøre det. Praksis er uden tvivl det vigtigste parameter for at udvikle kvaliteten af dit håndværk.
2) Uddannelse. Næste skridt er ”uddannelse”. Som webdesignere har vi tusindvis af andres ekspertise at trække på via blogs, online dokumenter, fora, YouTube og sociale medier. Brug de utallige ressourcer, som er til rådighed for dig til at fremme dine kvalifikationer som designer og udvikler. Læs, hvad dine kolleger skriver. Deltag i diskussioner. Jo flere værktøjer, du har i din værktøjskasse, jo mere sandsynligt er det, at du er den rette til det næste gode job.
3) Accepter kritik. Lær at acceptere kritik og at reagere hensigtsmæssigt på den. Vi har ofte ret svært ved at tage andre folks kritik til os. Har vi lagt et stort stykke arbejde i et projekt, vil vi helst bare roses og anerkendes. Derfor er det svært at acceptere, når andre håndværkere påpeger, at vi ikke har gjort det godt nok. Men kritik er din bedste ven og er sjældent personlig. Du og dine kritikere har formentlig samme mål; nemlig at sikre et kvalitetsprodukt. Smid dit ego ud til højre og brug kritik til at forbedre dit arbejde. Anmod aktivt andre designere om feedback, deltag i design-fora og lav brugertests. Kritik hjælper dig med at vokse som designer og udvikler.
4) Vær en flueknepper. Ja, undskyld ordet. Men djævlen er i detaljerne sammen med alt det smukke. Det er i detaljerne, at kvaliteten kommer frem. En veludført webshop med et godt flow, flot design, brugervenlighed i top osv. er en side, som kunderne vender tilbage til. Finpuds i hjørner og rundinger – også selvom en kunde muligvis ikke lægger mærke til det. Hover states, semantisk markup, grids, placering af ikoner etc. er de detaljer, der gør hele forskellen. Bruger du ekstra tid på detaljer, hæver du kvaliteten af dit håndværk.
5) Design til fremtiden. Elementer, der udviser kvaliteten af vores håndværk er tidløse. De er bygget godt og er bygget til at holde. Websites bør være lige sådan. Selvfølgelig er vores branche underlagt en ekstrem foranderlighed. Tendenser, trends og værktøjer forandrer sig hurtigt, og der er altid nye funktioner i de softwareopdateringer, som vi bombarderes med konstant. Men det er stadig muligt at lave noget, som holder mere end et halvt år. Hav øjnene rettet mod seneste standarder, forbered til kommende ændringer, benyt ”best practices” og vær villig til at træde ud af boksen og tage nogle chancer. Det øger chancen for at bygge noget, der holder.
Sæt i gang!
Man siger ofte, at kunder ikke kan se forskel på ok design og godt design. Vi er ikke enige. Det kommer an på, hvad du viser dem.
Vi skal bare begynde at sætte en ære i vores hverv og vise dem det bedste hver gang. Det er vores opgave at vise dem, at vi rent faktisk behersker et håndværk af potentiel høj og vedvarende kvalitet. Vi skal til at se os selv som håndværkere for hvem det gode håndværk og detaljerne har førsteprioritet. Det vil gøre en forskel for vores forretning, vores kunder og deres kunder.
Så lad os komme i gang med arbejdet!