Skip to main content

Stock billeder. Alle kender dem. Alle bruger dem. Men ikke alle kan lide dem. Hvorfor? Fordi stock billeder i sagens natur er opstillede billeder, som skal illustrere ideer, koncepter, services, situationer og alt andet mellem himmel og jord.

Stock photos – kan man undvære dem?

Ja, du kan sagtens undvære dem. De fleste designere forsøger at undgår dem – eller i det mindste at finde billeder, som ikke er overrepræsenterede allerede. Men det er svært. Skal du som virksomhed undgå at anvende stockfotografi, skal du alliere dig med en dygtig fotograf, som kan tage billeder af din virksomhed, dine ansatte, jeres fysiske omgivelser osv. Det er en rigtig fin løsning fx på dit firmas hjemmeside kun at anvende rigtige billeder af rigtige medarbejdere. Det giver en høj grad af troværdighed. Men en fotograf er desværre en dyrere løsning end stock photo sites, hvor du typisk kan købe licenser fra omkring 30-50 kr. pr. billede i højeste opløsning. Derfor kommer du eller din virksomhed næppe uden om bruges af stock. Herunder finder du links til de kendte (og betalte) stock sites og de mindre kendte (og gratis) sites.

De betalte stock sites

Der findes mange betalte løsninger på nettet. Og der findes faktisk også rigtig hæderligt fotoarbejde på de forskellige sites. Forsøg at gå efter den knap så indlysende løsning og tænk lidt skævt. Undgå klicheerne (selvom klicheer nogle gange er det, der virker bedst). Herunder er udpluk af de sites, som jeg selv har anvendt i tidens løb.

EnvatoElements – Colourbox – ShutterstockDepositphotosiStock (getty) – DollarphotoclubBigstockThinkstock (getty) – VeerPhotodune (envato) – StocksyFotoliaAlamyGettyimagesStockphotoCanstock

De gratis alternativer

Der er gennem de sidste par dukket en del fornuftige alternativer op til de betalte løsninger. Det forholder sig nok sådan, at fotografer gerne – som alle andre – vil tjene penge på deres professionelle arbejde, hvorfor kvaliteten af billeder kan være svingende. Ikke desto mindre kan en gennemsøgning af nedenstående sites bestemt godt give dig nogle rigtig fornuftige bud på gratis alternativer.

Har du sites, som du benytter, som andre kan drage fordel af? Så smid gerne et link i kommentarerne herunder. Så opdaterer jeg listerne her til alles fordel!

10 kommentarer

  • Rikke N Sonne siger:

    Udemærket artikel Tommy. SKAL man absolut bruge stockfoto, kan jeg også anbefale det danske http://www.colourbox.dk

  • steffenmk siger:

    God læsning 🙂
    Jeg bruger http://unsplash.com/ til slides. Slides er jo vildt populære, omend det kan diskuteres hvorvidt de er brugervenlige/Call to action brugbare.
    Der er ikke søgning på sitet, men store flotte fotos til fri afbenyttelse.

    • Unsplash leverer en del rigtig fornuftige billeder. Den manglende søge- eller filtreringsfunktion er dog lidt af en nitte… men det gør sig gældende for en del af de gratis ressourcesites desværre.

  • Rigtig lækker artikel. Masser af sites der var røget under min radar.

    Jeg benytter mig også selv tit af Flickr hvor man kan søge på Creative Commons. Specielt billeder af bygninger og steder er tit blevet fanget af rigtig dygtige amatørfotografer som gerne vil dele.

    🙂

    • Tak for linket Daniel. Personligt synes jeg, der er lidt udfordringer i Creative Commons via flickr. Det kan i praksis være svært at afgøre, om et formål er kommercielt eller ikke-kommercielt… og nogle gange ligger det lidt i skyggerne mellem det ene og det andet. Jeg er enig i, at der er mange fantastiske amatører på flickr og linket skal helt sikkert med i artiklen. Flickr er dog med så’n helt indirekte via Compfight 🙂

  • Anders Beier siger:

    Spændende læsning. Jeg forstår godt at man benytter stockphoto(når man er presset), og uploader da også en gang imellem billeder til stockburauer. meeen, som fotograf er det altid med 2 forskellige hatte på. På den ene side er det at underminere sin egen virksomhed og på den anden side kan man også tjene på det.. Men hvis man ligesom webdesignere m.m. vil lave noget unikt, forstår jeg ikke at man ikke bruger en uge ekstra på at forbederede nogle billeder der er helt unikke og ramt direkte til virksomheden. Jeg leverer altid mange billeder pr. opgave og for en samlet pris der ikke sprænger nogle budgetter, dermed får kunden sine egne billeder, og mange gange flere end der er brug for, men guf for en webdesginer der kan beskære og tage udsnit til at spiffe siden/brochuren op på en anden måde end med stockbilleder. Det kunne være interresant at lave en case hvor man med samme buget og samme kunde ser forskellen mellem prof. billeder og med stockbilleder. Den lille udfordring giver jeg mig gerne i kast med.

    • Tak for kommentaren Anders. Det kunne helt sikkert være sjovt at sammenligne resultat og budget på sådan en opgave, som du stiller op i din kommentar.