Alle større og mindre organisationer skal på et eller andet tidspunkt have opdateret deres website. Det kan være en større omgang, som kræver en mængde tid, mennesker og ressourcer. I dag gik skat.dk så i luften med deres nye design fra data4u.dk. Jeg – og eksperter og brugere på de sociale medier – er mildest talt ikke imponerede.
Først en lille note og rettelse
Efter nedenstående artikel gik live onsdag d. 10. dec., er jeg blevet kontaktet af manden bag data4u.dk Jan Nordmand Andersen, der oplyser, at hans firma intet har haft med selve designet af skat.dk at gøre. Data4u er udelukkende leverandør af det anvendte CMS. Og som Jan siger, så kan design se mere eller mindre godt ud afhængig af, hvem der designer. Designet til det nye skat.dk skulle således være klaret in-house hos SKAT selv. Tak for oplysningen Jan – vi takker for din respons og imødekommenhed.
Designet af skat.dk
Det giver flashbacks tilbage til 1998, hvor internettet fortsat var en relativ ny dims, som folk gik til med en vis “lad os se, om det her virker”… kode- såvel som designmæssigt. Man kunne tolerere dårligt design og brugervenlighed i 1998, men det har man ikke kunnet de sidste mange år. Design skal spille, brugervenlighed/usability skal være selvindlysende og koden skal være semantisk, ordentlig og gennemtestet; ikke mindst, når kunden er en stor virksomhed med en masse krævende brugere som skat.dk
Det ser ud til, at udviklerne bag det nye site har tænkt “mobile first”. Det er der i sig selv ikke noget i vejen med. Mange brugere benytter deres telefoner eller tablets mere end desktop. Men det ser desværre ikke ud til, at udviklerne har taget et kig på sitet fra desktop. Faktisk ligner det lidt, at der linkes til et stylesheet fra 90’erne. Det er bare ikke godt nok. Her skal jeg ikke argumentere for, at design går forud for alt. Det gør det ikke. Men design er en væsentlig faktor i den samlede ligning, der skal få et site til at gå op i en højere ligning.
Hvad sker der med søgefeltet? Det er enormt! Søgefeltet er prominent placeret midt på sitet og man får som bruger lidt en snigende angst for det. Hvad skal man søge? Der er ikke angivet en “eksempel-tekst”. Det ville være fint lige at skrive “søg fx på SU lån…” eller lignende i feltet. Så er vi lidt på vej.
Farverne er fine. Lad os gå så vidt. De passer fint til skat.dk og SKATs image generelt. Så langt så godt. Men når du så vil logge på, er der en praktikant (undskyld), som har tænkt “lad os forvirre brugerne lidt med den her svedige hover-farve”:
Nej, bare nej. Ved hover er det bedste nok at finde en anden og mere markant farveændring. Slider-menuen er i sig selv heller ikke vanvittigt troværdig.
Logoet er fint! For søren, hvor er det godt. Fungerer på retina og ser fint ud. Men det er mobile first igen. Hvis du skalerer dit browser-vindue på desktop, får du et afhugget logo – det er lidt en ommer.
Faktisk kunne vi godt have skat.dk mistænkt for at lægge siden online nu bare for at komme i gang med brugertests… helt gratis. For tjuhej, hvor får de megen brugbar feedback fra brugerne og eksperterne derude. Derfor skal vi ikke dvale ved designet længere… det er vi sikre på, at de nok skal rette op på. Ikk’?
Hvem er data4u?
Det er i dag første gang, jeg har hørt om data4u.dk. Det betyder ikke, at de ikke er noget ved musikken, og deres referenceliste vil da også vise, at de foruden SKAT har samarbejdet med Udenrigsministeriet, Danisco, IBM, Novo Nordisk og Berlingske Tidende. Store flotte referencer. De står også bag mirakel.dk og jeg skal undlade at blive alt for hård i min dom her, men jeg synes ikke, at det vækker den rette tillid til deres systemer. Men nok om det. Det er formentlig gæve gutter og gutinder, der knokler deres røv i laser der for at yde noget ganske særligt for kunderne… hvilket den glade Sabine Jensen fra SKAT bevidner:
Selvsamme Sabine er dog at finde overalt på nettet og det virker bare amatøragtigt at anvende et stockbillede til sine kundeudtalelser (som vel er rigtige nok). Nå nok om det… efter det her billede:
(Lånt fra Per Allerup via Google+)
287 fejl… på forsiden
Der er altid fejl og bugs, der skal rettes til, når et nyt site går i luften. Det er selvfølgelig også tilfældet med skat.dk. Men at have tæt ved 300 fejl og 8 advarsler på forsiden alene er alligevel imponerende. Jeg er ikke hverken programmør eller kodenørd, men jeg ved, at 287 fejl ikke er godt nok.
Du kan køre dit eget site eller skat.dk igennem på denne hjemmeside og teste for fejl, der evt. skal rettes op på.
Dog ser det alligevel ud til, at guttermænd og -kvinder bag data4u.dk skal have et klap på skulderen; forsiden loader hurtigt:
Tillykke med det. Det er i undertegnedes øjne en meget fin test.
Twitter altid med på at slagte andre
Du kan altid være helt sikker på, at når en offentlig myndighed eller institution lancerer noget nyt, så er twitter det første sted at fejlene findes. En hurtig søgning på #skat eller bare “skat.dk” viser meget hurtigt, at brugerne og specialisterne på de sociale medier ikke er vilde med skat.dks nye design, funktioner, usability, kode og … Det er da også svært at finde noget at klappe i hænderne over lige nu.
Har du gjort et sjovt fund på SKATs nye hjemmeside eller er der bare noget, som du SKAL af med? Så smid det i kommentarerne herunder.
Kære spacey, tak for jeres artikel.
Jeg skriver for at gøre opmærksom på at data4u IKKE står bag designet, har faktisk slet ikke været ind over denne del af processen. Hvis I checker twitter/skattefar, vil I se at det er SKATs interne designere som alene står bag. Data4u er kun leverandør af CMS systemet og et sådant system kan som bekendt levere alt slags design, fint, som mindre fint.
Vil I venligst gøre opmærksom på dette i artiklen TAK!
Hej Jan, Tak for din kommentar herinde. Det sætter vi pris på. Det skal naturligvis blive rettet til. Fedt, at du gør opmærksom på det!
Jeg læste netop denne kommentar – efter at have afgivet min egen kommentar. Det kaster lidt lys over sagen. Data4u’s egen hjemmeside skriger vidst også af ‘ingen sans for design’ 😀
Så selve designet må ligge på @skattefar’s interne designere… måske de burde tilbage på skolebænken eller blot hives ind i år 2014 – snart 2015 når det kommer til design…
Designet er klaret af SKAT in-house ja. Det har de så ikke klaret så godt. Mikkel oplyser herunder, at han har siddet med i et brugerpanel vedr. det nye design… og at brugerpanel er blevet siddet overhørigt. Det er sgu ikke i orden, når vi tænker på, hvor mange knaster, der er brugt på det her.
Et enmandsfirma har altså været tovholder på projekt Skat.dk?
http://www.editor4u.dk/
Jeg trækker på skuldrene og forstår absolut ingenting.
– Hvordan kan nogen hyre et enmandsfirma til at redesigne skat.dk?
– Hvordan har udvælgelsesprocessen været, siden et enmandsfirma har fået lov til at lave det vi ser på skat.dk lige nu? Har der ikke været nogen som helst krav til leverandøren? Sådan virker det mildest talt.
Hej Lars, Tak for kommentaren. Jan fra data4u.dk oplyser her i kommentarerne, at hans firma “blot” står bag CMS’et og ikke har haft med designet af sitet at gøre. Når det så er sagt, er det mig et under, at SKAT har valgt at køre på med det her design. Det skriger til himlen.
Jeg tror der er grund til at kigge på referencerne igen. Det kan godt være det er store firmaer, men jeg kunne ikke finde nogle nyere årstal end 2004. Desuden står der ved referencen til Berlingske tidende at den er fra 1988. Hvordan et link til deres nuværende hjemmeside så er relevant, det kan jeg ikke regne ud.
Jeg var faktisk i sommers med i et brugerpanel, som netop skulle give inputs til det nye design. Og jeg må sige at samtlige inputs ikke er blevet brugt eller taget til efterretning her. Meget mærkeligt resultat, især når man tænker på hvor mange penge og timer der er blevet brugt på det undersøgende arbejde.
Hej Mikkel, Det kan bestemt ikke ses, at der har været benyttet brugerpanel i udfærdigelsen af designet nej. Det er ret ærgerligt, at SKAT ikke har benyttet chancen til at skabe noget virkelig unikt i den offentlige verden. De kunne have skabt den gode brugervenlighed, guidningen, hjælpen til de besøgende. Designet skal hverken være “fresh” eller “swag”, men det skal være bedre. Og design hænger jo som bekendt sammen med brugervenligheden. De kunne have skabt noget fedt. I stedet lavede de endnu en brøler.
Det er da simpelthen for morsomt med sådan en her sag.
Opgaven har formentlig været i et offentligt udbud, men dem der er godkendt til, at kunne afgive bud på en offentligt udbudt opgave er da tilsyneladende helt tabt bag en vogn – hvis både design og cms koster i omegnen af 2 millioner – for den her løsning!
Det er en ommer @skattefar :-))
Jan der har data4u og editor4u, der begge er enkelmandsvirksomheder, oplyser på sin LinkedIn profil at han er ansat hos SKAT. Processen har nok været at SKAT stod og skulle bruge en ny hjemmeside og så har han været indflydelsesrig nok på den process til at få det kørt ind over hans firma. Det er jo bare almindeligt iværksætteri og networking. Hvorvidt det er godt nok? Dunno. I det mindste er det da ikke WordPress.
Hej Poul, Godt at se dig herinde. Hvordan aftalen er kommet i hus, kan jeg ikke udtale mig om. Men det er under alle omstændigheder bekymrende at basere en så væsentlig livsnerve på et system, som en enkelt mand står bag. Jeg udtaler mig ikke om data4us kompetencer her. Men flytter manden til Cuba for at drikke rom og danse på bordene i stedet for at vedligeholde systemer, så er SKAT på røven. Fundamentet bør være ordentligt funderet 🙂