Et logo er ikke afgørende for dig eller din virksomheds succes. Du SKAL ikke absolut have et logo som nystartet selvstændig. En del af mine kunder er kommet til mig for at få deres første logo designet efter 1-4 år efter opstart. Forretningen er ofte kørt ganske fint uden. Men (for der er altid et men” ofte er det nemmere at differentiere sig og blive identificeret i mængden med en visuel identitet fra starten.
Dit logo skal sende et budskab
Et logo er grundlæggende for tre ting: identifikation, differentiering og kommunikation. I al sin enkelhed skal et logo formidle et budskab, samtidig med at det skal være i stand til at skille sig ud fra mængden, hvilket er med til at kunder kan identificere dig og dine produkter eller ydelser. Dit logo skal altså være en slags visuel spejling af dig og dit brand.
Et logo er ofte det første skridt i udformningen af din virksomheds brandidentitet, da logoet ofte er et nøgle-element i den visuelle.
Hvad skal dit logo være?
Der er en række faktorer, du skal tage i betragtning, når du designer dit logo. Både praktisk og designmæssigt.
Dit logo skal helst være enkelt, men samtidig informativt. Det skal være nemt at huske ved blot et enkelt blik. Dit logo skal også være originalt og unikt, hvilket kan opnås ved at vælge passende skrifttyper, former og farver – og fx tilpasse skriften, så den får et endnu mere unikt look.
Det er vigtigt at tilpasse dit logo, så det afspejler din virksomheds identitet. Det skal være personligt og matche dit brand. Endelig giver det ofte mening at holde logoet så tidløst som muligt fremfor at følge tidens trend.
Fra et praktisk perspektiv skal dit logo kunne fungere i en bred vifte af kontraster, herunder sort/hvid. Det skal ikke kun fungere som et lille logo på en hjemmeside, det skal også kunne anvendes i stor og lille skala i trykte materialer, på sociale medier og fx i app-ikoner. Derfor er det vigtigt at overveje, hvordan dit logo vil se ud i forskellige sammenhænge, og om det visuelt passer ind i de forskellige situationer.
Psykologien bag logodesign
Farvevalget i dit logo er vigtigt at overveje. Faktisk bør farvevalget være baseret på din virksomheds målgruppe, da farvepræferencer ofte varierer afhængigt af alder og kultur. Tænk på Apples ikoniske logo, der er helt enkelt i sort eller sølv. Denne minimalisme sikrer, at Apples logo er genkendeligt og står ud, mens farverne også signalerer en følelse af elegance og eksklusivitet.
Formvalget har også stor betydning i dit logodesign. Alle former formidler en besked; for eksempel kan en firkantet form, som i logoet for Microsoft, signalere stabilitet og pålidelighed, mens cirkelformer, som i logoet for Starbucks, kan være mere feminint og “organisk”. Formvalget bør afspejle virksomhed, ydelser og kundegruppe, hvilket sagtens kan lade sig gøre.
Hvordan får du lavet et logo?
Design af et logo kan virke som en udfordring, især når det både skal repræsentere din virksomhed klart og fremstå originalt. Men med de overvejelser kan du finde inspiration til at skabe et effektivt logo til din virksomhed. Hvis du har ideerne og evnerne, så kan du designe dit logo selv. Der findes alverdens online programmer til det – Google er din ven! Men mangler du færdighederne til selv at realisere dem, kan jeg hjælpe dig. Det er ofte billigere end forventet.
Det er værd at huske, at et godt logo er en investering. Over tid vil det blive genkendt af dine kunder og danne grundlag for din virksomheds brandidentitet. Store brands som Google, Amazon og BMW har alle simple logoer, men de er nemt genkendelige og vækker associationer hos alle.
Dit logo er din første chance for at lave et godt og varigt indtryk, så sørg for at gøre det godt!
Bliv ringet op
Udfyld felterne herunder og så ringer jeg dig op inden for kort tid. På hverdage efter kl. 16 og i weekender, kan du forvente et opkald fra mig den først kommende hverdag!