Grafisk design er i al sin enkelthed “visuel kommunikation”. På den måde er der ikke den store forskel på de meterbrede skilte på motorvejen til menukortet på den lokale café. Det handler nemlig i første omgang om budskaber, tolkning og ønsket handling. Når budskab og ønsket handling er på plads, er det så ofte den fysiske eller digitale kontekst, der afgør, hvordan disse bedst formidles.

Grafisk design er dermed kunsten, der benytter grafik, tekstur og rum til at kommunikere med mennesker (kunder, patienter, billister, museumsgæster osv.). Virkemidlerne i grafikerens værktøjskasse kan være tekst & typografiske elementer, billeder & ikonografi, geometriske former, farver, tekstur & sanseindtryk, lys, rum etc. Og dette både fysisk og digitalt.

Grafikere har dermed sat sit mærke på stort set alle former for visuel kommunikation, som du er omgivet af i din hverdag; lige fra plakater og skilte til produktemballage, hjemmesider, apps og din fjernbetjening. Grafisk design kan være enkelt som et lige-ud-ad-landevejen-visitkort eller komplekst som din foretrukne Marvel tegneserie. Listen over ting, som har en grafisk designer involveret, er enorm.

 

En grafiker er ikke (nødvendigvis) fotograf eller illustrator

Nogle virksomheder efterlyser i typiske jobopslag på jobnet ofte en grafisk designer til deres inhouse-afdeling. Men ser man nøjere efter i jobbeskrivelsen, leder de faktisk mere efter en person, som spænder over klassiske DTP-opgaver til digitalt design, en person som er en “gun slinger” med et kamera og som kan klippe og redigere film, men som også kan skrive, illustrere og opdatere hjemmesiden.

Det er dog de færreste, der spænder så bredt. Man skal ikke forveksle en grafisk designer med en fotograf, tekstforfatter, marketingassistent, some-specialist eller illustrator. Grafikere benytter produceret materiale fra alle disse i deres arbejde, men de producerer sjældent alle delene. Vi samler derimod delene og skaber helheden i den kommunikerede idé visuelt.

Det er det, vi gør. Og det er det, vi gør bedst!

 

Værktøjerne i værktøjskassen

Grafiske designere anvender forskelligt software og forskellige værktøjer i deres arbejde. Det er sjældent, at en grafiker arbejder med visuel repræsentation “i hånden” – det hører i mange sammenhænge en anden æra til (foruden de indledende øvelser med skitser, wireframes, hurtige storyboards o.lign.). Grundprincipperne for design er de samme – værktøjerne har blot ændret sig.

Typisk arbejder vi med forskellige programmer på Mac eller PC. Adobe CC med programmer som Illustrator, InDesign, Photoshop, XD, Lightroom, Animate osv. er de mest populære. Men forskellige applikationer som Sketch og Procreate vinder frem. Alle finder deres foretrukne “mejsel” og lærer og tweaker det ofte til lige præcis deres foretrukne arbejdsgang.

Derudover bruger vi alt fra tegnebrætter (fx Wacom Intuos Pro), mus og keyboard til iPads, skitsebøger og harddiske, servere eller clouden (til den evigt vigtige backup af arbejde).

 

Hvad skal en grafiker kunne?

En grafiker skal kunne fange din opmærksomhed, når der er allermest rift om den. Opmærksomheden kan handle om at skabe øget salg af et givent produkt …. eller at sikre, at maskinarbejderen beholder sine fingre ved at betjene maskinen korrekt og forsvarligt.

Som grafiker skal du vide, hvordan du fanger opmærksomheden på den rigtige måde med de virkemidler, du har til rådighed. Det kan handle om at bruge de rette farver eller skrifttyper, billeder eller ikoner. Men det handler også om placering i rum – fysisk eller digitalt. Det handler om teorier, viden og praksis.

Så hvad skal du kunne? Du skal kunne det hele … eller i hvert fald vide, hvad du ikke kan, og vide hvor du finder den nødvendige viden, når behovet opstår. For ingen ved det hele og ingen interesserer sig for det hele.

Helt lavpraktisk bør du:

  1. “Mestre” Photoshop, Illustrator, InDesign og Sketch. Ingen mestrer alt (jeg har i hvert fald aldrig mødt den person), men du skal kunne anvende disse programmer for overhovedet at kunne komme i betragtning til et job eller som freelancer.
  2. Have kendskab til HTML og CSS. Nej, en grafiker er ikke hverken udvikler eller programmør, men hvis du har kendskab til basal HTML og CSS, rykker du hurtigt fra de andre, hvis du ønsker at arbejde med digitalt design.
  3. Beherske generel forståelse af UI (User Interface Design) og UX (User Experience Design). Hvor UX har fokus på struktur, analyse, adfærd og teknik, er UI tættere på at ligne “grafisk design”: UI uden UX er som malerklatter på et kanvas uden tanke eller mening bag. Omvendt er UX uden UI som et hønsenet uden pap mache; aldrig rigtig en skulptur, vel? De bedste produkter i verden har fokus på begge aspekter af oplevelsen og lader dem sikre, at alt går op i en højere enhed.
  4. Kunne arbejde med Adobe CC, typografi, print design, digitalt design og branding.
  5. Også kunne arbejde med Microsoft Office og Power Point. Jep, det er korrekt!
  6. Kunne dit webdesign og kende til best practices inden for design til hjemmesider, webshops, portaler osv.

 

Genrer inden for grafisk design

Når jeg fortæller fremmede, at jeg er grafisk designer, tænker de fleste straks på “reklamer” og “reklamebureau”. Grunden til dette er nok, at det er de fleste menneskers umiddelbare referenceramme, fordi de selv står i den modtagende ende af den grafiske kommunikation. Men virkeligheden er mere broget.

Man kan helt groft opdele grafisk design i tre hovedgrupper: Webdesign (herunder apps og software), printdesign og motion graphics/animation.

Webdesign: Alle ved, hvad webdesign grundlæggende handler om, fordi de selv benytter internettet og dermed har befundet sig midt i både godt og dårligt webdesign (ligesom alle på et tidspunkt har brokket sig over placering af elementer på Facebook). Men webdesign handler om mere end hvad der er pænt at se på. Det handler om alt fra brugervenlighed, UI/UX, opmærksomhed, konvertering, CMS, kode osv. Så som webdesigner skal man også kunne sætte sig ud over æstetiske overvejelser, når der er brugergrænseflade og konverteringspunkter at tage hensyn til.

Printdesign: Det er alt, hvad du ser (og rører) i fysisk form; lige fra bøger, aviser, brochurer, magasiner og fødselsdagskort til visitkort, filmplakater, kaffekrus og t-shirts. Der står grafikere bag alle disse kategorier og det er et fantastisk felt at arbejde inden for med et utal af emner og dermed ekstremt mange muligheder og ditto begrænsinger … men det er det, der gør det så fantastisk!

Motion graphics: Animeret grafisk design. Det er animation af grafiske elementer og former – men ofte med tekst som et nøgleobjekt. Det er alt for åbningskreditter til de animerede søjler, du ser i bunden af ​​skærmen, når du ser nyhederne.

 

Bør du selv blive en grafisk designer?

Nogle mennesker virker til at være født til at være kreative og kreativiteten nærmest flyder i deres årer. Denne slags mennesker ser verden på en måde, som andre “normale” mennesker ikke gør. Disse mennesker bør for deres egen sjæleros skyld leve et liv med kreativitet eller kunst. Men de er ikke nødvendigvis grafikere. Grafisk design er først og fremmest et håndværk – i meget højere grad end et “kald”. Alle kan lære det. Alle kan lære at skabe ting, der fortæller en historie eller hjælper med at guide folk.

Så kan du lide at arbejde med grafik og kan du forestille dig at ville elske at stå op til det slags arbejde hver dag? Så kom i gang! Bliver du millionær? Næppe. Men mindre kan bestemt også gøre det.

Køber du ting, fordi du synes, emballagen er smuk? Spekulerer du over, hvorfor en bestemt skrifttype eller farve er valgt fremfor noget andet? Kan du genkende håbløs typografi på en plakat, et billboard eller en emballage – og påskønne det modsatte? Så er der nok en kreativ sjæl, der lurer i dig og som for alt i verden skal sættes fri. Man behøver ikke at være et gudsbenådet visuelt og kreativt geni for at kunne gøre verden til et smukkere sted at leve i – du skal bare være bedre end de andre.

Men du skal være tykhudet! For du kommer til at få slag på din vej gennem den kreative branche. Der er kritikere overalt (og hey, du er selv den største kritiker af dit eget arbejde), meget af dit (især tidlige) arbejde kommer til at stinke og du kommer måske til at leve af kop-nudler og græs i perioder, men elsker du, hvad du laver, så lærer du af kritikken, slagene og de dårlige kunder og bliver derfor bedre hver dag.

Og meget mere kan man næppe håbe på.

Tommy Bæk Søgaard

Om Tommy Bæk Søgaard

Grafiker og webdesigner med en ordkløver bag øret.

Skriv en kommentar