Ofte sker det, at et firma skal have gang i en ny satsning. Det kan involvere en ny hjemmeside eller opfriskning af eksisterende. Det kan også være en opfriskning af identiteten – altså, alt fra logo til brevpapir. Hvad enten det er en stor eller lille opgave, du som virksomhed skal have sat i søen, er det en rigtig god idé at bruge lidt tid på at tænke projektet igennem, inden du kontakter en grafiker eller webdesigner. Du kan nemlig spare penge, tid og en del frustrationer.
Hvordan får din virksomhed det design, I gerne vil have? Det perfekte design, som er i jeres hoved, men som ikke er sat på pixels eller papir endnu? Svaret er et design brief. Et godt design brief er nok den mest kritiske faktor i sikringen af din virksomheds projekt – og projektets succes.
Denne artikel vil fortælle dig, hvordan du skriver et godt design brief, som er nyttigt for dig som kunde og for din (kommende) designer. Derfor tager vi den lige fra din vinkel… og ja, du er kunden!
Hvad er et design brief?
Først er det på plads at definere et design brief. Det kaldes også et ”kreativt brief”. Men som det er med så meget, findes der ikke en ordentlig dansk oversættelse af det. ”Kortfattet opsummering til den kreative designer” er bare ikke særlig mundret. Så her holder vi os til ”design brief”, som er vitalt for alle større og mindre designprojekter, da det giver designeren al nødvendig information til at overgå selv dine vildeste forventninger.
Et design brief bør primært have fokus rettet mod de forventede resultater af designet og din virksomheds mål med designprojektet. Det skal ikke i sig selv omhandle æstetik eller smag – det er designerens opgave (men designeren ser gerne referencer).
Et design brief giver altså dig som kunde mulighed for at forklare, hvad du vil opnå med opgaven, før arbejdet går i gang og uret tikker. Et godt brief er med til at sikre, at du modtager et resultat af høj kvalitet, som lever op til dine forventninger… altså, hvis du vel at mærke får valgt den rigtige designer til opgaven.
Sådan skriver du et godt design brief
Nedenstående hjælper dig godt på vej. Svarer du på nedenstående punkter kort og præcist og alligevel udtømmende nok, er du nået 90 % af vejen. De sidste 10 % klarer du i samarbejde med designeren, når han/hun vender tilbage med uddybende spørgsmål efter at have modtaget dit brief.
1. Hvad laver din virksomhed?
- Hvad laver din virksomhed/din organisation?
- Fortæl kort om firmaets historie; hvor startede det og hvor er I på vej hen?
– Hvordan adskiller virksomheden fra andre i branchen?
Tip: Forvent aldrig, at en evt. designer ved, hvad din virksomhed laver – heller ikke selvom du er Mærsk! Vær klar i spyttet og undgå så vidt muligt fag-jargon i dine svar.
2. Hvad er målet med designprojektet? Hvorfor?
- Hvad er det konkrete mål: Hjemmeside, webshop, projekt-site, visitkort, logo, identitetsdesign etc.?
- Hvad er det overordnede mål med projektet?
- Hvad vil du gerne have kommunikeret ud og hvorfor?
- Vil virksomheden lave et salgsfremstød og sprede kendskabet til virksomhedens produkt/service?
Tip: Medsend gerne referencer til tidligere materiale/design for at hjælpe designeren på vej.
3. Hvem er målgruppen?
- Hvad er din målgruppes demografi? Dvs. alder, køn, indkomstniveau, smag osv… Al den information du kan videregive om den målgruppe og livsstil du gerne vil henvende dig til.
Tip: Har du flere forskellige målgrupper, er det en god idé at rangordne dem efter deres relevans for projektet.
4. Hvilken tekst (copy) og billedmateriale er nødvendigt for at løse opgaven?
- Hvilken tekst skal anvendes og hvem leverer tekst (copy) til designer?
- Hvilke billeder/portrætter/diagrammer etc. skal anvendes? Hvem leverer disse?
Tip: Design er ikke bare design. I de fleste opgaver er teksten (mængde, form, budskab osv.) lige så vigtig som de grafiske elementer. Du bør tydeligt angive, hvem der leverer tekst og billeder. Det er en god idé at samarbejde med en dedikeret copywriter/tekstforfatter/fotograf på større opgaver. Spørg evt. designeren, om han/hun har anbefalinger (det har de meget ofte).
5. Specifikationer
- Størrelse på design? Ikke alle ved dette, men gør du, er det et godt udgangspunkt.
- Hvor skal designopgaven printes/trykkes/anvendes? På nettet, visitkort, brevpapir, plakater, firmabil etc.?
- Øvrig informationer til designer vedr. specifikationer; fx trykkerens navn og kontaktinfo.
6. Referencer?
- Forsyn din designer med referencemateriale: Hvad ser du som effektivt eller relevant design? Vis også gerne dine konkurrenters gode ideer. Dette giver designeren et referencepunkt at arbejde ud fra.
- Er der noget, designeren må og skal holde sig fra? Er der branchemæssige no-nos, stilarter som ikke vil blive godkendt el. overvejet?
Tip: Jo mere din designer ved, desto mindre risiko er der for, at du bliver skuffet over fremsendte forslag. Mere viden giver større chance for succes… første gang!
7. Hvad er budgettet for opgaven?
- Indsigt i budget giver designeren mulighed for at maksimere og effektivisere og derved undgå at spilde tid og ressourcer.
- At give en budget-ramme fra start giver også designeren mulighed for at vurdere, om det er et projekt for ham/hende. Ingen ønsker at få spildt sin tid – heller ikke designere (måske har de en reference til en dygtig designer, som kan levere inden for et snævert budget?)
8. Hvad er projektets deadline?
- Er der tale om et mindre projekt, kan en dato ofte gives ret præcist.
- Ved større projekter, hvor der er mange leverandører og mellemmænd inde over, vil det være en fordel med et detaljeret projekt-skema med milepæle og deadlines på enkeltopgaver (konsulenter, møder, konceptudvikling, produktion og levering)
- Er det en hasteopgave? Sig det med det samme, så designeren kan vurdere, om han/hun kan smide alt for en stund for at levere projektet for dig.