Følelser er tæt forbundet med farver. Varme farver fremkalder andre følelser end kølige farver – det samme gør sig gældende med mættede kontra dæmpede farver. Det hele afhænger af, hvordan farvernes psykologiske effekter anvendes.

Farver kan være med til at gøre mennesker glade eller triste, og de kan få os til at føle os urolige eller afslappede. Reaktionerne er forankret i psykologi, biologi og kultur.

For grafiske designere er det vigtigt at forstå de psykologiske effekter, som anvendte farver kan have på modtageren, samt have kendskab til grundlæggende farveteori og – dermed – farvers betydning.

Lad os kaste os ud i et overblik over “farver og følelser”!

Farver og følelser

Hvordan forskellige farver kan påvirke følelser afhænger i vid udstrækning af en farves lysstyrke, skygge (shade), farvetone eller tone (tint), og om det er køligt eller varmt tonet. Lad os se på nogle af de effekter, som farver kan have på, hvordan du har det:

Varme farver

Rød, orange og gul ligger placeret ved siden af ​​hinanden på farvehjulet og er de varme farver. Varme farver fremkalder ofte lykkefølelse, optimisme og et skud energi. Men gul, rød og orange har også en opmærksomhedsfangende effekt (signalfarve) og kan bruges til at skabe handling hos mennesker; tænk fx på stopskilte, farevarsler og barrierebånd ved et ulykkessted. Rødt er kendt for at øge en persons appetit (så det er næppe tilfældigt, at McDonald’s både fanger opmærksomheden og gør mig sulten med den røde og gule farvekombination i deres logo).

Kolde farver

Kolde farver er grøn, blå og lilla. Kølige farver er normalt naturlige, beroligende og “trøstende”, men kan også udtrykke sorg. Lilla bruges ofte til at frembringe kreativitet, da det er en blanding af blå (rolig) og rød (intens). Hvis en virksomhed ønsker at vise sundhed, skønhed eller sikkerhed/tillid, kan du inkorporere disse farver.

Varme farver

Kolde farver

Glade farver

Glade farver er lyse og varme farver som gul, orange, pink og rød. Pastelfarver som fersken, lyserosa eller “syrin” (eng: lilac) har generelt også en opløftende indflydelse på humøret. Jo lysere og lettere en farve er, desto gladere og optimistisk kan den få dig til at føle dig. Man kan selvfølgelig også kombinere flere primære og sekundære farver for at give en eksplosion af varme farver og dermed et massivt energi-boost.

Triste farver

Triste farver er farver, der er mørke og dæmpede. Sort og grå er nok nogle af de farver, der generelt fortolkes som de mest triste farver. Men mørke og dæmpede kolde farver som blå, grøn, brun eller beige kan have en lignende effekt på stemninger og følelser – selvfølgelig afhængigt af, hvordan de bruges. I Vesten ser vi sort som sorgens farve (tænk begravelser), mens det i nogle østasiatiske lande er farven hvid, som anvendes i sorgens stund (=renhed og genfødsel).

Andrew Wyeth Master Bedroom – dog on bed

Rolige farver

Kølige farver som blå og grøn kan få dig til at føle dig rolig. Pastelfarver og bestemte køligt tonede pastelfarver som babyblå, syrin og mynte har en beroligende og afslappende effekt. Neutrale som hvid, beige og grå kan også få dig til at føle dig rolig. Jo færre farver du kombinerer, og jo mere simpelt og nedtonet et design er, desto mere beroligende vil det føles på brugeren.

Vitaliserende eller energigivende farver

Stærke, lyse farver og neonfarver kan have en stærk effekt på følelser. Farver som rød, gul og neongrøn kan føles energigivende og kan gøre dig mere opmærksom, men brugen af de samme farver i situationer, hvor fokus er påkrævet, kan nemt irritere øjnene. Disse farver vil få din opmærksomhed og skiller sig ud fra deres omgivelser. Stærkt pigmenterede som kongeblå, turkis, magenta og smaragdgrøn kan også have en stimulerende virkning og få dig til at føle dig opdateret og vitaliseret.

Hans Hofmann: 'Combinable Wall I and II, 1961

Tommy Bæk Søgaard

Om Tommy Bæk Søgaard

Grafiker og webdesigner med en ordkløver bag øret.

Skriv en kommentar