Dette er en personlig beretning. Jeg skriver i første person ental, fordi det er det, jeg er; mig! Er du ikke i humør til en personlig beretning, skal du springe videre til én af de mange andre fornuftige artikler herinde.

Lad mig sætte stemningen

Det er midt i august. Sommeren har været her og var helt fantastisk. Masser af sol. Masser af strand. Masser af tid med familien. Masser af stress, der sendte mig i gulvet… et par gange. Det gav endnu mere tid med familien – og en psykolog (så’n en som sidder i skrædderstilling i stolen omgivet af Buddha-figurer og skemaer med fine illustrationer, som forklarer, hvorfor vægtskålen lis’som tippede over). Nu er efteråret lige rundt om hjørnet, kunderne tilbage på højtryk (fedt!) og jeg har delvist af egen fri vilje valgt at sige mit kortvarige bekendtskab med udekontor op og har atter indrettet mig på hjemmekontor.

Men hvordan er det lige at være freelancer (om end med et par firmaer og kollega et sted inde i byen) og arbejde hjemme med kone rendende rundt, legende/råbende/skrigende børn (hvoraf én er handicappet og kræver hjælpere døgnet rundt), opvask, vasketøj, rod, deadlines, fancy kunder, spindelvæv, madpakker osv? Det vil jeg give et svar på her.

Hverdag på kontoret – hjemmebasen

Solen skinner. Det skramler og støjer en smule nedenunder. Ude på gaden begiver skolebørn sig hjem, mens de spiller fodbold sammen og snakker om en eller anden pige i klassen. Enkelte er på vej ned at handle og andre skal bare hjem, smide skoene og nyde en kold, mens de ser noget ligegyldigt i TV. Imens sidder jeg på mit nyindrettede hjemmekontor og forsøger at få noget arbejde for hånden. Det går godt i dag. Gode opgaver i bogen. Nogle sjove projekter i kikkerten. Andre projekter har fået sparket og jeg har valgt dem fra. Fordi det kan jeg. Jeg tager ikke alt ind, som jeg kan samle op. Men det kræver hårdt arbejde at komme hertil (og jeg er ikke specielt langt i processen). Så nogle dage bliver ret lange og jeg slutter sjældent en arbejdsdag… så’n rigtigt. Og det er en fejl.

Velkommen til mit liv. Jeg er min egen boss (når min kone ikke lytter med). Jeg har mit eget firma. Faktisk har jeg to. To webdesignfirmaer, et par webshops + de løse projekter i pipelinen. Arbejdet er ikke helt som forventet. Nogle gange er det fedt. Andre gange er det rugbrødsarbejde – afbrudt af tøjvask, børneafhentning, indkøb, besøg fra kommunale instanser osv. Men jeg har gjort det i nogle år og i langt størstedelen af tiden fra min hjemmeadresse. Jeg kan ikke vende tilbage. Døren kan kun åbnes i den ene retning, når man vælger at blive selvstændig – for hvem vil kunne vænne sig til at have en chef igen og jammerlige opgaver? Ikke mig. Jeg er godt tilfreds med, hvordan jeg er ved at få indrettet mig, men der er et par ting, som jeg ville ønske, at nogen havde fortalt mig, inden jeg startede op som selvstændig midt i internationale og hjemlige krisetider.

Ville det have gjort en forskel? Sikkert ikke. Måske. Jeg ved det ikke. Men så havde jeg været forberedt. Se med her.

1. Selvdisciplin: I den almindelige verden har du en chef, som for det meste nok skal fortælle dig, hvad du skal lave. Eller også har du en stilling, hvor det hele kommer af sig selv. Som selvstændig er det en helt anden verden. Der skal en ordentlig portion selvdisciplin til at arbejde hjemmefra. Men glem alt om, at du skal tvinge dig selv i gang, fordi alle mulige overspringshandlinger virker meget mere tillokkende! Niks. Du skal i stedet til at lære den svære kunst at tvinge dig selv til at stoppe med at arbejde. Ægte selvdisciplin kommer, når du har lært dig selv ikke at arbejde 24/7  og være produktiv, mens du sidder ved skærmen (denne del kæmper jeg fortsat en indædt og uligevægtig kamp med).

System og struktur er din bedste ven – specielt hvis du selv er lettere kaotisk og rebelsk.

-> Mit dyrekøbte råd: Strukturer din arbejdsdag. Ordn dine opgaver. Hold fri lige som alle andre. Du er din egen chef og du skal selv sørge for ikke at være en dårlig én af slagsen. I stedet for at sprede din arbejdsdag ud over hele døgnet, bør du sørge for at holde de ”bundne opgaver” til fx ml. kl. 08 og 17. Og husk nu lige at holde en middagspause ikk’? Og weekend. Og ferie. Ingen fortæller dig, at det skal du gøre og at det er helt i orden. Det skal du selv være chef nok til at håndtere. Og benyt dig af redskaber til at strukturere dine opgaver. Jeg benytter asana. Måske det virker for dig også? Eller Trello, Podio, Evernote, Any.do, IFTTT eller noget helt andet virker for dig. System og struktur er din bedste ven – specielt hvis du selv er lettere kaotisk og rebelsk.

 

2. Dit soveværelse er ikke gratis: Nemlig. Det er ikke gratis at sætte en arbejdsstation op hjemme. Arbejder du med grafisk design og webdesign som mig, er der chancer for, at du allerede har en computer. Men derudover vil din computer kræve mere saft og kraft (ram og andet godt) og licenser til programmer. Udstyr i form af tablet, bærbar computer, specielle tegneredskaber, bøger, mapper og skitseblokke, batterier, strøm, varme og transport til møder osv. er alt sammen noget, der kan mærkes i et lille opstartsbudget. Så er der bogholder, forsikringer, skat og moms, feriepenge og pensionsordning (her kæmper jeg fortsat med at få prioriteret de sidste to). Alle har en hånd i lommen på dig… og det er ikke for at hygge.

-> Mit bedste råd: Sæt dig ind i, hvordan du får lavet et regnskab – eller hyr en bogholder til at hjælpe dig (jeg har giftet mig med en revisor – det er også en mulighed). Får du et samarbejde med en dygtig revisor, kan han/hun være behjælpelig med at sætte budgetter op – både det personlige og til virksomheden og optimere i forhold til skat. Mange knækker halsen på skatteregler og regnskaber. Vær ikke en af dem! Derudover er jeg selv glad bruger af den lille ny spiller på markedet til fakturering af kunder og meget mere: dinero. Men der er andre derude. Noget andet kan passe bedre til dig.

 

3. Husholdningsalf: Det er sådan set lige meget, hvor mange X-kromosomer du ligger inde med. Du er personen, der går derhjemme, derfor bliver du personen, som klarer mange af dagligdagens gøremål. Sådan er det. Opvask, tøjvask, støvsugning, græsslåning osv. bliver meget hurtigt en del af din arbejdsdag hjemme. Det er ikke fair, men det er din egen skyld. Hvorfor? Fordi du gør det i stedet for at arbejde.

-> Lad de store bunker med snavset vasketøj vente til efter kl. 17. Andre mennesker med almindeligt job kan klare det efter arbejdstid. Det kan du også. Og du får ikke afbrudt din dag unødigt.

Måske er du pludselig den skøre katte-dame i byen, som alle hvisker om, men som ingen tør tale med?

4. Ensomhed: Det er ensomt at sidde hjemme. Måske har du en kat til at holde dig selskab. Dejligt. Måske kunne det være hyggeligt med en kat eller to mere med tiden. Måske er du pludselig den skøre katte-dame i byen, som alle hvisker om, men som ingen tør tale med?

-> Er du et udpræget socialt menneske med stort behov for mellemmenneskelig interaktion, er det næppe løsningen for dig at arbejde fra hjemmebasen. Lej i stedet en plads i et kontorfællesskab. Jeg har fx lige tjekket Workhaus ud i Odense – lækkert sted midt i byen med alle fasciliteter. Men det var ikke noget for mig. Jeg kan lide at være mig selv og trives i mit eget selskab (ja, jeg er vildt hyggelig). Jeg vælger i stedet at tage møder med folk fra tid til anden og støde sammen med ”kon-kolleger”, når det kan lade sig gøre. Men husk kontakten til andre, så du ikke bliver mærkelig og for at få input til din egen virksomhed.

5. Sikkerhedsnettet er væk: Der er ikke noget sikkerhedsnet som selvstændig. Hvad enten du er freelancer eller iværksætter, hæfter du selv for din tid, dine ideer og din jobsituation. Det er en befriende tanke for nogen. For andre er det angstfremkaldende. For pludselig er hele familien afhængig af, at du gør dit arbejde godt nok, at du får hevet den næste kunde i land, at kunden betaler, at regnskabet klares osv. Du skal have is i maven og tro på dig selv. Tvivl er fint. Det viser, at du tænker. Men du skal tro på det.

-> Det er selvfølgelig fortsat Danmark, vi befinder os i, hvorfor der altid er et sikkerhedsnet (også på trods af reformer, nedskæringer og ændringer). Men der kan være langt fra en direktørløn til uddannelsesydelse. Overvej at betale til fagforening og a-kasse. Det giver god mening, når andre er end dig selv er afhængige af en fast bundindkomst.

Fx bestemmer du selv, om du vil arbejde med eller uden bukser eller om du vil drikke af den samme kaffekop, som du har brugt de sidste 5 dage.

6. Det er pisse-hårdt: At arbejde hjemmefra ser for de fleste udenforstående ud til at være en god tjans. Man skal ikke tidligt afsted om morgenen, ingen strøgne skjorter, ingen stress og jag – bare være derhjemme hele dagen. Og ja, der er mange fordele. Fx bestemmer du selv, om du vil arbejde med eller uden bukser eller om du vil drikke af den samme kaffekop, som du har brugt de sidste 5 dage. Ingen ser, om du drikker af en beskidt kop. Måske er du drevet af din passion for marketing, bogholderi, rekruttering, design, webudvikling, rengøring eller madlavning. Fedt! Fordi som selvstændig får du mulighed for at gøre det hele. Juhu! Du skal have mange hatte på og du har ansvaret for alle dele af din virksomhed. Tag en klog beslutning og benyt dig af outsourcing.

-> Du kan med fordel outsource de dele af din lille virksomheds drift, som ikke direkte involverer din viden. Regnskab til en bogholder. Vedligeholdelse af hjemmeside til en udvikler. Madlavning til din kone (det sagde han bare ikk’!). At outsource en del af opgaverne giver dig frie hænder til at tage dig af din passion. Og det er passionen, der driver din virksomhed frem.

7. Ingen takker dig for noget: Alle vil gernepåskønnes for deres indsats, når de har udført et godt stykke arbejde, skaffet firmaet en stor klient eller blot sørger for, at alt på kontoret glider som smurt. En bonus ville heller ikke være af vejen. Vi er som voksne ikke meget forskellige fra børn; når vi viser en flot tegning frem, som vi har brugt lang tid på, vil vi gerne høre, at ”den er godt nok flot” og ”hvor er du bare dygtig”. Et smil og et kram. Men som freelancer er der langt mellem et godt rygklap fra en kunde. Ikke fordi de ikke er glade for det, du laver for dem. Men ganske enkelt fordi de forventer af dig, at du gør det rigtig godt.

-> At give sig selv et klap på skulderen giver ikke samme tilfredsstillelse, som når andre gør det. Mit råd er dog alligevel at gøre det til en vane at fejre dine sejre. Jeg har glemt det alt for ofte. Afleveret et projekt, røget en smøg og gået videre til det næste. Ingen tilfredsstillelse. Men hjernen og ”selvet” har brug for det! Hiver du et fedt projekt i land, så tag resten af dagen fri, skaf en god flaske vin og del den med konen (eller et par øl med nogle venner) og fortæl om, hvorfor det er så fed en ting med dette projekt. Afleverer du et større projekt og kan trykke ”send” på fakturaen, som redder næste måneds husleje + det løse, så læn dig tilbage, luk øjnene og giv dig en mental krammer. For du har gjort det godt og fortjener at ha’ det godt!

Sandheden er, at de dårlige klienter suger 80% af din opmærksomhed og din kreativitet og kun udgør noget, der ligner 5 – 10 % af din omsætning.

8. Clients from Hell: Efter et stykke tid som freelancer finder du en instinktiv evne til at spotte en dårlig klient alene ud fra emne-linien på mailen i din indbakke. I shit you not. Som nystartet havde jeg en tendens til at tage alle de småjobs, jeg kunne få fingre i. For det gælder jo om at holde sig selv i gang ikk’? Hellere have mange små end at kæmpe med at få de mellemstore og måske fejle. Men sandheden er, at de dårlige klienter suger 80% af din opmærksomhed og din kreativitet og kun udgør noget, der ligner 5 – 10 % af din omsætning. Det virker som en dårlig situation. Fx har jeg først nu efter lidt over et år og inkasso-sag fået betaling for et logo-design, som jeg i min mave vidste, at jeg ikke skulle have påtaget mig.

-> Klon dine bedste klienter. Ikke sådan fysisk – det er vist ikke lovligt. De gode klienter har jeg ofte fundet ved et tilfælde eller de har fundet mig. Den gode klient er ham/hende, der kommer med løbende opgaver, betaler til tiden, ikke vil forhandle din pris og som sender dig en hilsen omkring juletid. Find disse klienters ligheder/karakteristika og målret din indsats mod at finde flere af dem. Og opbyg så vidt muligt et godt, venskabeligt forhold til dine bedste klienter – uden at miste fagligheden og din “rolle”.

Succes fordrer ihærdighed, stædighed, selvmotivation og balls (eller den kvindelige pendant). Succes kræver mange ting, som ikke alle er udrustet med.

9. Måske arbejder du for en taber?: Der er faktisk ikke en pæn måde at sige det på, så jeg siger det bare: Ikke alle er en Peter Sønderby, Martin Thorborg eller en Bill Gates eller Steve Jobs (uden sammenligning i øvrigt). Succes som iværksætter eller freelancer kræver gode evner inden for problemløsning, beslutningstagning og idé-generering. Succes fordrer ihærdighed, stædighed, selvmotivation og balls (eller den kvindelige pendant). Succes kræver mange ting, som ikke alle er udrustet med.

-> Der er en risiko for, at du som din egen chef kan ende med at arbejde for en taber. Dit job som ansat hos dig selv er at indse, hvornår det er tilfældet. Efter den erkendelse, skal du skifte stilling eller justere rundt på tingene, så der skabes grobund for at ændre kursen. Ikke alle ideer eller virksomheder er vindere. Det er der ingen skam i. Enten er ideen ikke god nok, talentet ikke udviklet nok endnu eller også er der ikke nok know-how/input, som ideen kan nære sig ved. Så er det dit job at beslutte, hvad der skal ske. Ingen gider arbejde for en taber. Det skal du heller ikke.

 

Men slut med gode råd…

Men alt dette skal du nok selv finde ud af, hvis eller når du placerer dig i cockpittet som pilot, passager, kabinemedarbejder, tekniker, mekaniker og bagagebåndsarbejder i din egen lille raket. Jeg skal ikke fratage dig al smerte og frustration ved at starte egen virksomhed. Fordi heldigvis står det dårlige sjældent mål med det gode. For gør du det godt som egen HR konsulent, skal du nok få fejret alt det gode. I virkeligheden afspejler livet som selvstændig meget godt livet generelt; der er op- og nedture, gode og dårlige tider, yin og yang, forlæns og baglæns. Jeg ønsker mig i hvert fald ikke at være det hele foruden. At arbejde for sig selv er – hvis du tillader det – det vildeste trip.

Du vil begå fejl. Mange fejl. Men du lærer af dem. Så kom i gang med at skabe noget fedt!

Tommy Bæk Søgaard

Om Tommy Bæk Søgaard

Grafiker og webdesigner med en ordkløver bag øret.

10 Kommentarer

  • Tak Tommy for en virkelig velskrevet og hudløs ærlig personlig beretning fra livet som fri fugl. Den rammer lige lukt ind i mit eget liv, efter jeg i april tog det store spring og skiftede status fra lønmodtager til 100% selvstændig.

    Hvis jeg skule give min nuværende chef en anmeldelse ville det være at han er en virkelig flink type, meget fleksibel og giver mig frihed under ansvar. Han er måske ikke den mest strukturerede type og måske burde han tage nogle kurser i personaleledelse.

    Men når alt kommer til alt vægter jeg friheden over alle de mange udfordringer der er med ham (mig).

    Tak for ordene.

    • Tak for kommentaren Mads. Der er næppe ret mange af os, som ønsker at gå tilbage til en fastansættelse, når vi først har været vores egen chef. Slet ikke, hvis vi formår at være en dygtig en af slagsen. Og det lyder til, at du har skaffet dig en god boss på nakken der! Held og lykke med det hele!

  • Hanne Wick siger:

    Hej Tommy – supergod artikel!
    Du rammer iværksætterlivet med hjemmekontor spot-on!
    Jeg vil skynde mig at dele den på Iværksætterhåndbogens Facebook side, så andre iværksættere kan få glæde af at læse den!
    Vh Hanne

    • Tak for de rosende ord Hanne. Der er heldigvis mange, der kan genkende egen situation i artiklen, hvilket jo bare viser, at vi hver især sidder og kæmper med mange af de samme ting. Netværk med ligesindede er en rigtig god idé. Og tak for delingen.

  • Super fin og personlig artikel. Jeg har været selvstændig i lidt over 5 år, og med både hjemmekontor, udekontor, hjemmekontor og nu eget kontor igen, så kan jeg nikke genkendende til næsten det hele.

    Selvom det til tider er hårdt, og pengene ind imellem er så små, at man igen drømmer om at pengene automatisk kommer ind på kontoen hver måned, så kan jeg ikke forestille at jeg nogensinde bliver lønmodtager igen. Friheden er den altoverskyggende årsag til, at jeg elsker at være selvstændig. Ingen kan tvinge mig til at udføre en opgave – jeg bestemmer helt og aldeles selv, om jeg synes, den er tiden, energien og pengene værd.

    Godt arbejde og god arbejdslyst Tommy!

    • Tak for ordene Benjamin. Jeg tror ikke, der er nogen vej tilbage, når først man er gået selv. Måske samarbejder, netværk og diverse former for firmakonstellationer er muligheder, men at have en arbejdsgiver er et kæmpe turn-off for mig 🙂

  • Godt skrevet med mange fine vinkler – det er kompetent skrevet fra virkeligheden – og så også med en god humor.

  • Suhail Anwar siger:

    Hej Tommy.
    Meget godt skrevet.
    Jeg har også skiftet min job ud med at være selvstændigt i stedet for.
    Det var hårdt i starten og der var mange ting man skulle sætte sig ind i, og ved at blive ved med kæmpe hårdt, kan jeg nu lys for inden af tunnelen.

    At være selvstændigt er meget hårdt, men der er til gengæld masser af frihed.

    Mvh

    Suhail

    • Hej Suhail. Tak for din kommentar. Det er lige præcis dét! Det er møghårdt og til tider helt uoverskueligt. Men der kommer lys for enden af tunnellen og det hårde forsødes med alt det gode: friheden, ansvaret, egenrådigheden osv. Jeg ville ikke ændre det for noget… end ikke nu, hvor jeg sidder med arbejde kl. 21 en helt almindelig tirsdag aften, mens alle mulige andre slapper af og lader op til i endnu en dag i morgen 🙂 Masser af held og lykke til dig!

Skriv en kommentar